תכנית עסקית? אני לא חושב שאני צריך תכנית לעסק שלי
קרוב לוודאי שזוהי התשובה שתשמעו מבעלי עסקים רבים. בוודאי בתחילת דרכם.

רבים נוטים לקשר תכנית עסקית לארגונים ועסקים גדולים המעסיקים עובדים רבים ונהנים ממחזור עסקי גבוה, אולם אין הדבר כך. עסקים קטנים ובינוניים בתחילת דרכם טוענים פעמים רבות שהם "יכולים להסתדר לבד", שרק הם "מכירים מספיק טוב את התחום שלהם ולכן אף אחד לא יכול להכין להם תכנית עסקית" וכמובן ש"הם רק בתחילת הדרך ולפיכך הם אינם יכולים להרשות לעצמם להוציא כסף על תכנית עסקית".

לא כל כך פשוט להקים עסק מצליח אשר בעליו שבעי רצון מהישגיו. תהליך הקמתו והבשלתו של עסק ארוך ומורכב ביותר. אין ספור גורמים מעורבים בתהליך, בדיוק כמו בהקמתו של בית, בדיוק כמו בהריון. האמת היא שכאשר הכל הולך חלק, זה כמעט נס.

תכנית עסקית מסיעת היכן שכל כך קל להיכשל משום שהיא מורכבת מכל אותם אלמנטים שמהם העסק מורכב. החל מחזון העסק, דרך המטרות ועד לנגזרות לפעולה. כל תכנית עסקית צריכה לכלול:
- חזון
- מטרות ויעדים
- מגמות השוק
- סביבת המתחרים
- המוצרים / השירותים
- לקוחות פוטנציאלים וקהלי יעד
- פוטנציאל מכירות
- מימון
- כח אדם ועובדים
- תזרים מזומנים

כאשר ניגשים להכנת תכנית עסקית יש לזכור שני כללי ברזל:
1. תכנית עסקית מקצועית נכתבת רק על ידי בעלי מקצוע!
2. למרות האמור לעיל, שיתוף בעל העסק בהכנתה של התכנית הכרחי. ללא שיתוף ושקיפות מלאה פוחתת הסבירות למימושה של התכנית ולהצלחתו של העסק.

ולעניין ההוצאה הכספית הכרוכה בהכנתה של תכנית עוד בטרם העסק "התחיל להכניס": הצפייה שהעסק יצליח מבלי שנקבע לו חזון ומבלי שנקבעו לו מטרות באמצעותן ניתן לגזור את הפעילות היום יומית ומימון, משוללת כל יסוד. יתרה מכך, זמן רב, כספים רבים ולא פחות מכך, אנרגיה והתלהבות אשר קיימים בתחילת הדרך - עלולים "ללכת לאיבוד".
לאחר חצי שנה של עבודה קשה, אך ללא מטרה והגדרה, אנו עשויים למצוא את עצמנו ללא כוחות, מיואשים, עייפים ומדוללי תקציב... עכשיו אולי נבין שיש צורך בתכנית אבל כבר נעדיף לחזור ולהיות שכירים.
 
     
     
לייבסיטי - בניית אתרים